Za svou dosavadní, nepříliš
výraznou, přesto však literární kariéru jsem objevila mnoho věcí. Jednou z nich
byla technika vytváření komentářů k psaným dílkům. Chcete vědět, jak
komentuji?
Úvodem nutno říct, že nejvíc jsem
se asi nakomentovala na stránkách Společenství amatérských spisovatelů (www.saspi.cz) a velice vybraných souborech s koncovkou
.doc. Něco jsem též utrousila na Písmákovi či na soukromých blozích.
Jaká jsou rizika?
Autorská pýcha je jedna z nejzranitelnějších
věcí vůbec. Zvlášť když jste úplně neofackovaný nováček.
Chápu to. Člověk se tak dlouho
lopotí s písmeny a odstavci, aby mu nakonec někdo řekl, že jeho zápletka
je předvídatelná, postavy ploché a prostředí nedotažené? Navíc vám pořád
vyčítají hrubky, hanební tupoidi. No koho by to nenaštvalo, vždyť ten s%f:!g
uráží vaše literární dítě, vašeho génia! Je třeba ho odbýt (nebo i odbít), a to
co nejrychleji a nejpeprněji!
Ehm, chci říct, že k přijímání
kritiky musí autor dozrát a myslím, že je to i bez ohledu na jeho startovní
věk.
Zejména k benjamínům se moje
komentáře snáší jako obláčky. Na rozdíl od jistých „kolegů“ nenacházím potěšení
v tom, že rozpačitého pisálka zapudím slovy: „Je to sračka.“ Ačkoliv ega jednoho
či dvou zelenáčů z tisíce by takové popíchnutí zasloužila.
Hodná teta
Ano, jsem měkká. Ostrou a suchou
kritiku záměrně nepíšu, autorovi vždycky vyhrabu nějaký bonbónek, který ho
potěší. Můžu si to dovolit, protože komentuji jen díla, která mě něčím osloví a
u nichž není problém nějaké pozitivum najít.
A to jim jen mažeš med kolem huby?
Ne, nemažu. Vždycky se snažím komentář
naplnit něčím, co by autora mohlo posunout. Byť je to jen subjektivní čtenářská
idea či jiný přelud. I ty se počítají.
Když je na to čas a prostor,
komentuji jak obsah, tak formu. Nejjistěji si připadám v rozhraní žánr/styl,
psychologii postav, pásmu vypravěče, účinku textu na čtenáře, využití námětu,
když je to třeba, tak i kompozici. Slabá jsem zejména v oblasti korektur.
Možná proto se mé texty tak hemží chybami.
Pokud je to na místě, povrtám se i
v myšlence, vyjádřím svůj názor, ale nijak ji nehodnotím. Většina hlubších
myšlenek ani nelze roztřídit do kategorie „dobré“ a „špatné“.
Metoda vody, biče a medu
Začnu vždy pozdravem a nějakou
frází stylu „zajímavý textík“ či „působivé dílko“, popřípadě něčím neutrálním. Pak
vysypu více či méně kritických postřehů, které nakonec zamáznu vyzdvihnutím
nějakého pozitiva. Intenzita jednotlivých prvků se liší dílko od dílka. Někdy
se stane, že na sloupec postřehů kritičtějšího rázu dosedne jen chabé „Jo a chválím
hrdinčin netradiční účes.“ či tak, ale už dlouho se mi to nestalo.
Patent na rozum
Ten bohužel nevlastním, na to jsem
příliš obtěžkána pokorou (ač se to nezdá). Navíc je asi tradicí, že u cizích
textů člověk najde nedostatky vždycky. U vlastních je zaslepen tvůrčí euforií a
většinou nenajde žádné, dokud se nedostaví autorská nenávist a celé dílo od
základu nezpustoší.
Hořké zklamání
Nastane v okamžiku, kdy
vypotím dlouhý komentář, pěkně každému slůvku obrousím hrany, a odpoví mi
nukleární hlavice či nukleární zima. Spíš než odpověď čpící uražeností a hněvem
mě ale mrzí, když můj komentář zůstane zcela bez reakce. Bez jediného přiblblého
smajlíka či stoických tří teček. Člověk si pak připadá, že na ten server leze
zbytečně.
Ale asi není na mě, abych to
adekvátně posoudila.
Radši mi, čtenářstvo pověz, jak
komentuješ Ty. J
Žádné komentáře:
Okomentovat